Close
svg
Mahmut 2 Ekim 2022

Google Trends ve Seo Arasında ki İlişki

Post Image

Google Trends ve Seo Arasında ki İlişki

Google tarafından ücretsiz olarak sunulan Trends, Google ve YouTube’da aranan konuların popülerliği hakkında veri ve grafikler sağlayan bir araçtır. Bu araç ilk olarak 10 Mayıs 2006 tarihinde kullanıma sunuldu.

İlk Google Trends Sürümünün Görünümü

Kullanıma sunulduktan sonra aralıklarla farklı sürüm değişiklikleri sonrasında, en son yapılan sürüm değişikliği ile kullanıcı deneyimi açısından ciddi gelişmeler dikkat çekiyor.

Güncel Google Trends Sürümünün Görünümü

Google Trends sayesinde arama terimlerinin veya cümlelerinin hangi sıklıkla, hangi dillerde, bölgelerde veya dönemlerde değişimini istatistikler ile görüyoruz.

Google arama motoru kullanımının her geçen gün artması ile birlikte Google Trends’in sadece Google verilerini sunuyor olması anlamlı bir çıkarım yapmamıza olanak tanımaktadır. Bu sayede gündemi takip ederek, arama trendlerine dair konuları öğrenebilir veya içerik üretebiliriz. Google Trends ile ülke, tarih aralığı, arama terimi kategorisi, arama tipi gibi filtreleme özellikleri ile birlikte terimlerin karşılaştırılması da sağlanabiliyor.

Google Trends Nasıl Kullanılır?

Arama terimi ile Google Trends’i kullanırken konunun aranma hacmine ve dönemsel arama sıklığına göre oluşan bir grafik karşılamaktadır. Bu grafiğin altında bölge ve şehirlere göre arama terimi verileri, bu terime dair konular ile ilgili sorgular görülüyor.

Bu grafikte özellikle ilgili sorgular kısmında yer alan önerileri dikkate alabiliriz. Örneğin search engine optimization arama terimine dair ilgili sorgularda “seo hizmeti” arama teriminin %400 “seo check” arama teriminin ise %170 artış gösterdiği görülüyor. “Search engine optimization” arama terimini incelerken aslında fırsat sorguları da keşfetmiş olduk. “Breakout” olarak verilen değer ise kelimenin geçmişe göre trendinin azaldığını ifade etmekte.

İlgili sorgular kısmında rising yerine top filtresinin seçilmesi durumunda ise ilgili sorguların aranma hacmine ve dönemsel arama sıklığına göre oluşan değeri yani grafikte sunmuş olduğu veriyi birden fazla sorgu için listeliyor.

Google Trends’in sunduğu en önemli verilerden biri popülariteye dair bilgiler diyebiliriz. Örneğin bir ürün veya kategori özelinde reklam çalışması yaparken markaya dair popülerliğin düzeyini ve değişimini inceleyebiliriz. Bu sayede oluşturulacak kampanyayı daha verimli, etkin ve hedef kitleye uygun sunabiliriz.

Birden fazla çeşitte ürün grubu bulunuyorsa arama terimlerini karşılaştırarak ürün gruplarının trendini sorgulayabiliriz. Karşılaştırma işlemini özellikle marka gücünü görmek veya rakipler ile karşılaştırmak için de kullanabiliriz.

Arama terimleri verilerinde, 2004 yılından günümüzde kadar olan verilere ulaşılabilir. Ancak son 2-3 yıl ve daha yakın verilerin incelenmesi güncellik açısından daha faydalı olabilir.

YouTube Videolarında Arama Terimleri

Google Trends, Web sonuçları dışında alışveriş, haberler ve YouTube aramaları gibi kırılımlarda verilere erişmemize olanak tanır. Örneğin web araması yerine YouTube araması filtresini kullanırsak ilgili arama teriminin YouTube’da trend olup olmadığını görebiliriz.

Sezonsallık İncelemeleri ve Fırsatların Değerlendirilmesi

Bazı sektörlerde arama terimlerinin aranma hacimleri dönemsel olarak bir sezonsallık ile ciddi oranda artabilmektedir. Aynı şekilde özel günlerin de arama terimleri özelinde değişimlerin görülmesi kuvvetle muhtemel. Özellikle sektöre dair sezonsallığı yakalayabilir ve değişimleri takip edebiliriz. İnişler ve çıkışlar ile ilgili aksiyon alarak, bunları fırsata çevirebiliriz. Örneğin tatil sektöründe villa kiralama hizmeti sunan bir işletme için, ilgili arama terimlerinde trend değişiminin Mart ayı itibariyle başladığını Google Trends verileri ile rahatlıkla görebilmekteyiz.

Bu sayede sezonsallık başlamadan dijital tarafta hazırlıkların tamamlanması, arama hacimlerinin artmasıyla birlikte dönüşüm oranlarına olumlu etki edebilmektedir. Yine aynı sektörden örnek verecek olursak, “yılbaşı kiralık villa” arama teriminin de Aralık ayının ilk haftasında ciddi artış gösterdiğini görüyoruz. Bu durum, sektörde yer alan işletmeler için bir önemli fırsat olarak ortaya çıkmaktadır.

Pazar Analizi

Özellikle yurtdışından gelecek sorgular veya başka ülkenin sektörel anlamda etkisini görebilmek adına pazar araştırmasını Google Trends ile yapabiliriz. Örneğin dünya çapında “villa kiralama” ve “kiralık villa” arama terimlerinde Hollanda, Almanya, Belçika gibi ülkelerdeki kullanıcıların eğilimlerini göstermektedir. İlgili sektörde bu ülkeleri hedeflemek hem trafik hem de satış özelinde anlamlı bir tercih olacaktır.

Anahtar kelime araştırması için kullanacağınız ücretli ve ücretsiz araç verilerine ek olarak Google Trends verileri ile en çok hangi arama terimlerinin kullanıldığını görüp sayfalarımızda hedefleyebiliriz. Aynı zamanda Google Trends API kullanarak işlerinizi daha otomatize edebilmek için hazırladığımız kapsamlı içeriğimize buradan erişebilirsiniz: Google Trends KPI Kullanımı

Google Trends’in sunduğu veriler sayesinde SEO, SEM, içerik pazarlaması gibi çalışmalara katkı sağlayarak görünürlüğümüzü artırabiliriz. Bu sayede hedef kitlemize daha kolay ulaşabilir ve kitlemizin genişlemesini sağlayabiliriz.

Trend Olan Aramalar

Google Trends ile trend olan aramalar, son 24 saatlik, günlük, yılın arama trendleri gibi birçok veriyi görebiliyoruz. Sadece arama terimlerinin analizi yerine, günlük trend olan aramaları da inceleyebiliriz. Bu sayede ilgili veriler stratejimize katkı sağlayacaktır.

Yeni anahtar kelime fikirleri için trend aramaları kullanabiliriz. Bu sayede trende özgü hedeflemeler veya içerikler üretebiliriz. Ancak bu özellik ile karşılaştığımız kelimelerin kısa süreli trendler olabileceğini unutmamalıyız. Trend aramaları incelerken sektörümüze özgü olanlar için kategori açılır menüsünü kullanabiliriz.

Özetle, gerçek zamanlı verilere erişim olanağı sunan Google Trends’in nasıl kullanılabileceğini sizlerle paylaşmak istedik. İnternet sitelerinin spesifik amaçlarna göre farklı kullanımları ve birçok özelliği ile Trends’in verilerini göz ardı etmeyelim. Sorularınız olursa bizimle yorum alanından paylaşabilirsiniz.

Mahmut Kayhan

Mahmut Kayhan; 6 yılı aşkın süredir uluslararası markalardan, küçük, orta ve büyük ölçekli işletmelere kadar çeşitli rekabetçi endüstrilerde çevrim içi içerikler ve stratejiler geliştirmiş, eğitimler vermiştir. Kuruculuğunu üstlendiği birçok marka ve Start-up projesi ile (Kayhan Medya, Grafik Tasarım Atölyesi, Film Oran, Forty Academy, Forty Çocuk Akademisi, Forty Toys, Social Mind, EcommerceTr) ayrıcalıklı sektörel tecrübeler kazanmış, elde ettiği başarılar neticesinde İç İşleri Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı, TRT gibi kurumlarda vizyoner işlere imza atmıştır.

Leave a reply